BIOLOĢIJA
7. klase 2. temats Ziedaugu uzbūves pamatprincipi un vielmaiņa
Elpošanas un fotosintēzes nozīme
Ieteikumi skolotājam

Šajā tematā paredzēts pētīt augu elpošanu, vielu uzņemšanu un vadīšanu, minerālo barošanos un ūdens iztvaikošanu caur atvārsnītēm. Katram skolēnam nav iespējams izstrādāt visus darbus, tāpēc mērķtiecīgi būtu darbu organizēt grupās, katrai grupai piedāvājot veikt eksperimentus par vienu no vielmaiņas procesiem, tā veicinot sadarbības prasmes, kā arī mācot prezentēt paveikto darbu. Tā kā katra grupa veic eksperimentu par vienu no augu dzīvības procesiem, tad svarīgi klasē kopīgi uzrakstīt kopsavilkumu par galvenajām augu orgānu uzbūves īpatnībām, audiem, dzīvības procesiem un to savstarpējo saistību. Apgūto zināšanu nostiprināšanai ieteicams izspēlēt spēli „Augs – zaļā fabrika”.

Skolotājs var arī rosināt skolēnus veikt pētījumu mājās, piemēram, pētīt, kā mūzika ietekmē augus. Kaut gan daļa zinātnieku apšauba šāda eksperimenta rezultātu ticamību, taču skolēnu intereses veicināšanai to var izmantot un aicināt skolēnus to veikt mājās. Skolēni var izmantot telpaugus vai diedzēt sēklas. Katru dienu vienā un tajā pašā laikā un vienlīdz ilgi istabā, kurā aug augs vai dīgst sēklas, atskaņo mūziku (rokmūziku, popmūziku, klasisko mūziku). Skolotājam jāizskaidro par kontroles auga (tāds pats augs, kurš aug līdzīgos apstākļos, bet atrodas citā istabā) nozīmi šajā eksperimentā. Šis pētījums palīdzētu skolēnam labāk izprast, ka augs ir dzīvs organisms, kuru tāpat kā cilvēku ietekmē dažādi ārējie faktori, jo skolēni nereti uzskata, ka augs atšķirībā no dzīvnieka nav dzīvs.