ĶĪMIJA
8. klase 5. temats Skābes un bāzes – pretstati ķīmijā un dzīvē

Skābes un bāzes. Indikatori.
Ieteikumi skolotājam

 

Tematu uzsākot, ieteicams demonstrēt datorprezentāciju „Skābes dabā”, aktualizēt skolēnu iepriekšējās zināšanas par bīstamām vielām un organizēt sarunu par nepieciešamību ievērot drošības noteikumus sadzīvē, izmantojot produktus, kuri satur skābes.


Demonstrējot indikatora krāsu skābēs un sārmos, skolēniem veidosies izpratne par indikatoru izmantošanu vides skābuma un bāziskuma novērtēšanai, skolēni attīstīs prasmi novērot un pierakstīt novērojumus. Ieteicams jau pirmajā stundā pēc skolotāja demonstrējuma organizēt nelielu  laboratorijas darbu „Skābes noteikšana pārtikas produktos”.

Laboratorijas darbs „pH skalas veidošana” palīdzēs skolēniem pašiem izveidot pH skalu.

Skaidrojot vides pH nozīmi un pH skalas izmantošanu, ieteicams izmantot transparentu „Ūdens un augsnes pH nozīme dzīvnieku un augu dzīvē”. Var arī uzdot skolēniem mājās sameklēt kosmētikas līdzekļus, uz kuru iepakojuma ir noradīta pH vērtība. Laboratorijas darbs „pH vērtības noteikšana ikdienā lietojamos šķīdumos” palīdzēs skolēniem saprast, ka šķīdumos, kurus mēs lietojam uzturā vai sadzīvē, nav neitrāla vide.