Valsts pētījumu programmas "Letonika latviskas un eiropeiskas sabiedrības attīstībai" projekta “Inovatīvi risinājumi kombinētās mācīšanās ieviešanai mācību procesa digitālās transformācijas kontekstā” ietvaros turpinām video sēriju- padomi gan vecākiem, gan skolotājiem. 

Šajā video sērijā akcents tiek liks uz sākumskolas dabaszinībām. Veiksim aizraujošus eksperimentus un rādīsim, kā caur praktisku darbošanos varam bērnos rosināt interesi par dabaszinībām!

Skaties trešo video un lasi ekspertes Ilzes Cīrules padomu par to, kā caur praktisku darbošanos varam bērnos rosināt interesi par dabaszinībām?

Vai viela tiešām sajaucas ar ūdeni… vai tā tikai izskatās?

“Eksperimenti veicina zinātkāri, ir interesanti, ļauj spriest un sarunāties gan par to, kā darīt, gan arī par to, kas sanācis. To galvenā nozīme - darot, iegūt atbildi uz jautājumu, ko gribam noskaidrot. 

Svarīga ir ne tikai praktiskās darbošanās pieredze, bet arī prasme novērot, t. i., saskatīt noteiktas pazīmes, lai varētu atbildēt uz interesējošo jautājumu,  šajā gadījumā - vai viela sajaucas vai nesajaucas ar ūdeni.

Eksperiments jāveic tā, lai to atkārtojot vēlreiz, iegūtu tādus pašus rezultātus, tāpēc jāņem vienāds ūdens tilpums un vielas daudzums (jāievēro nemainīgie lielumi). 

Precīzi novērojumi ļauj iegūt atbildi uz jautājumu, kas jānoskaidro. Lai neveidotos maldīgi priekšstati, šoreiz tie jāveic gan tūlīt, gan pēc kāda laika. Sākotnēji šķiet, ka arī krīts sajaucas ar ūdeni, jo veidojas balts krīta un ūdens maisījums, taču pēc laika krīts saskatāms trauka apakšā.

Veicot eksperimentus, svarīgi sarunāties, uzdodot jautājumus, kas rosina izmantot novērojumus: “Kā tu to zini?”, “Kāpēc tu tā domā?”, “Kā tas, ko tu apgalvo, ir redzams eksperimentā?”

 

Dalīties