Aprīļa beigās un maija sākumā Siguldas novada, Kuldīgas novada, Jelgavas valstspilsētas un Rēzeknes valstspilsētas pašvaldību skolās noritēja pirmais LMT izglītības iniciatīvas MISIJA – MATEMĀTIKA diagnosticējošais darbs 4. klašu skolēniem, kuru izpildīja gandrīz 1700 skolēnu. Izglītības iniciatīva paredz turpmāko trīs gadu laikā uzlabot skolēnu sniegumu matemātikā četrās pilotpašvaldību skolās, nodrošinot atbalstu skolotājiem, ieviešot sistēmu katra skolēna progresa izsekošanai un palīdzot sakārtot pieejamos mācību līdzekļus. 

“Diagnosticējošie darbi ir kā asins analīzes, kas ļauj pārliecināties par veselības stāvokli konkrētajā mirklī, parādot gan to, kas labi strādā, gan to, kas jāuzlabo. Lai 9. klases eksāmenu rezultāti nenāktu ar nepatīkamu pārsteigumu, diagnosticējošiem darbiem ir jānorit regulāri – gan sākumskolā, gan pamatskolā, savlaicīgi noķerot mirkli, kad rodas problēmas matemātikas apguvē, un kopīgi rodot risinājumu. Tieši tādēļ mēs priecājamies par valsts līmenī plānoto monitoringa sistēmas ieviešanu,” komentē Dana Narvaiša, izglītības eksperte, LMT MISIJA – MATEMĀTIKA vadītāja. 

LMT izglītības iniciatīva pievērš uzmanību 4. līdz 6. klašu skolēniem. Tieši sākumskolas pēdējās klases ir īpaši izšķirīgs vecumposms matemātikas apguvē, kurā nereti identificētās problēmas, kas netiek aktīvi risinātas, atstāj lielu iespaidu uz skolēna sekmēm nākamajās klasēs un interesi par STEAM (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes, māksla un matemātika) jomu nākotnē. Līdz ar to pirmais MISIJA – MATEMĀTIKA īstenotais skolēnu snieguma un matemātikas prasmju mērījums notiek 4. klasē, pēc tam sekojot individuālam progresam 5. un 6. klasē. 

Diagnostikas procesu MISIJA – MATEMĀTIKA ietvaros īsteno Latvijas Universitātes Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātes Starpnozaru izglītības inovāciju centra (LU EZTF SIIC) komanda – vadošais pētnieks Ģirts Burgmanis un zinātniskā asistente Marta Mikīte. Komandā iesaistīti arī citi eksperti, kuri piedalās uzdevumu veidošanā, digitalizācijā un rezultātu datu analīzē, kā arī IT speciālisti, kuri nodrošina digitālās vērtēšanas sistēmas darbību. Diagnosticējošos darbus un digitālo vērtēšanas sistēmu, kas ļauj darbus gan pildīt, gan vērtēt digitāli, LU EZTF SIIC zinātniskā grupa izstrādā Valsts pētījumu programmas projekta “Individualizēta un personalizēta atbalsta sistēma skolēnu tekstpratības, rēķinpratības un dabaszinātniskās pratības attīstīšanai” ietvaros.

“Pašlaik valstiskā līmenī trūkst atbilstošu un regulāru diagnosticējošo darbu. Izglītības iniciatīvas ietvaros trīs gados četrās pilotpašvaldībās testēsim skolēnu sekmes piecas reizes, taču, iespējams, nākotnē pietiks tikai ar vienu mērījumu,” komentē Dana Narvaiša. “Pats svarīgākais nav darba rakstīšana, bet gan iegūto rezultātu analīze un skaidrošana – piemēram, vai kādas tēmas apguve ir sagādājusi izaicinājumus tikai vienā klasē vai, piemēram, visās četrās pašvaldībās. Mēs paredzam ciešu pedagogu iesaisti rezultātu interpretācijā un tālāko soļu definēšanā.”
“Diagnosticējošais darbs mēra skolēnu rēķinpratību – spēju izmantot matemātikas stundās apgūtās zināšanas un prasmes jaunās, iepriekš nepazīstamās situācijās,” skaidro Marta Mikīte. “Darba saturs veidots tā, lai pārbaudītu ne tikai aprēķinu prasmes, bet arī skolēnu spēju saprast problēmu, atrast tajā matemātisko struktūru un izvēlēties atbilstošu risināšanas pieeju. Šajā diagnosticējošajā darbā līdztekus zema un vidēja līmeņa uzdevumiem iekļauts pietiekami liels skaits augsta izziņas līmeņa uzdevumu. Tas nodrošina iespēju skolēniem ar augstu sniegumu demonstrēt savas spējas un sniedz objektīvu pamatu arī šo skolēnu atbalstam.”

Dalīties