FIZIKA
9. klase 2. temats Elektromagnētisko viļņu (EMV) lietojums
5. - 7. stunda. EMV veidi un to lietošana

 

Stundā sasniedzamie rezultāti:

 

  • Ilustrē ar piemēriem radioviļņu, mikroviļņu, infrasarkanā starojuma, gaismas, ultravioletā starojuma, rentgenstarojuma, gamma starojuma izmantošanu.
  • Apkopo un prezentē informāciju par radioviļņu un mikroviļņu lietojuma iespējām radio un televīzijas sakaros, navigācijā; par infrasarkanā starojuma, gaismas, ultravioletā starojuma, rentgenstarojuma, gamma starojuma lietojuma iespējām Visuma pētniecībā, medicīnā un sadzīves ierīcēs.
  • Atrod EMV skalā un nosauc medicīnā izmantojamo dažādu veidu starojumu.




Stundā izmantojamie atbalsta materiāli:

 

Uzdevumu piemēri

7.1., 7.2., 7.3., 8.1., 8.2., 8.3., 2.1., 2.2., 2.3., 2.4., 2.5., 10.1., 10.2., 10.3.

Attēls Elektromagnētisko viļņu skala
Datorprezentācija Elektromagnētiskā starojuma izmantošana medicīnā
Datorprezentācija Objektu attēli infrasarkano staru diapazonā
Animācija Radioviļņu veidi
Stundas piemērs Radioviļņi un to izmantošana




Stundai nepieciešamie resursi:

 

Datori, interneta pieslēgums.


EMV skala.





Ieteikumi:

 

Uzdodot skolēniem meklēt un apkopot informāciju, ir jāuzsver, ka tai jābūt ticamai, saprotamai. Svarīgi akcentēt, ka jāpārdomā, kā informāciju strukturēs, lai to varētu prezentēt (frekvenču diapazons, starojuma avots – kas rada starojumu, uztvērējs – kas saņem starojumu, īpašības, lietojums).


Apkopotā informācija (prezentācija) nedrīkst saturēt terminus, kurus skolēns neprot izskaidrot.


Atgādina, ka nobeiguma darba vērtējumā tiks ņemti vērā arī punkti par sagatavoto un prezentēto informāciju.


Jānosaka maksimālais laiks, kādu skolēns var izmantot informācijas prezentēšanai; jāseko, lai to ievērotu.


Formatīvajai vērtēšanai skolēnu grupām vai pārim uzdod salikt spēli – puzli. Pēc tam pārbauda to un pārrunā skolēnu prezentācijās neminētus EMV diapazona lietojumus ikdienā, sadzīvē un tehnikā.


Lai novērtētu, kā skolēni apguvuši EMV skalu, formatīvajai vērtēšanai var izmantot 2.1.–2.5., 7.1.–7.3., 8.1. uzdevumu, diferencējot skolēnus pēc spējām; atbildes pēc uzdevumu izpildes pārrunā.