
Noritējuši pirmie LMT izglītības iniciatīvas MISIJA – MATEMĀTIKA diagnosticējošie darbi
Aprīļa beigās un maija sākumā Siguldas novada, Kuldīgas novada, Jelgavas valstspilsētas un Rēzeknes valstspilsētas pašvaldību skolās noritēja pirmais LMT izglītības iniciatīvas MISIJA – MATEMĀTIKA diagnosticējošais darbs 4. klašu skolēniem, kuru izpildīja gandrīz 1700 skolēnu. Izglītības iniciatīva paredz turpmāko trīs gadu laikā uzlabot skolēnu sniegumu matemātikā četrās pilotpašvaldību skolās, nodrošinot atbalstu skolotājiem, ieviešot sistēmu katra skolēna progresa izsekošanai un palīdzot sakārtot pieejamos mācību līdzekļus.
“Diagnosticējošie darbi ir kā asins analīzes, kas ļauj pārliecināties par veselības stāvokli konkrētajā mirklī, parādot gan to, kas labi strādā, gan to, kas jāuzlabo. Lai 9. klases eksāmenu rezultāti nenāktu ar nepatīkamu pārsteigumu, diagnosticējošiem darbiem ir jānorit regulāri – gan sākumskolā, gan pamatskolā, savlaicīgi noķerot mirkli, kad rodas problēmas matemātikas apguvē, un kopīgi rodot risinājumu. Tieši tādēļ mēs priecājamies par valsts līmenī plānoto monitoringa sistēmas ieviešanu,” komentē Dana Narvaiša, izglītības eksperte, LMT MISIJA – MATEMĀTIKA vadītāja.
LMT izglītības iniciatīva pievērš uzmanību 4. līdz 6. klašu skolēniem. Tieši sākumskolas pēdējās klases ir īpaši izšķirīgs vecumposms matemātikas apguvē, kurā nereti identificētās problēmas, kas netiek aktīvi risinātas, atstāj lielu iespaidu uz skolēna sekmēm nākamajās klasēs un interesi par STEAM (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes, māksla un matemātika) jomu nākotnē. Līdz ar to pirmais MISIJA – MATEMĀTIKA īstenotais skolēnu snieguma un matemātikas prasmju mērījums notiek 4. klasē, pēc tam sekojot individuālam progresam 5. un 6. klasē.
Diagnostikas procesu MISIJA – MATEMĀTIKA ietvaros īsteno Latvijas Universitātes Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātes Starpnozaru izglītības inovāciju centra (LU EZTF SIIC) komanda – vadošais pētnieks Ģirts Burgmanis un zinātniskā asistente Marta Mikīte. Komandā iesaistīti arī citi eksperti, kuri piedalās uzdevumu veidošanā, digitalizācijā un rezultātu datu analīzē, kā arī IT speciālisti, kuri nodrošina digitālās vērtēšanas sistēmas darbību. Diagnosticējošos darbus un digitālo vērtēšanas sistēmu, kas ļauj darbus gan pildīt, gan vērtēt digitāli, LU EZTF SIIC zinātniskā grupa izstrādā Valsts pētījumu programmas projekta “Individualizēta un personalizēta atbalsta sistēma skolēnu tekstpratības, rēķinpratības un dabaszinātniskās pratības attīstīšanai” ietvaros.
“Pašlaik valstiskā līmenī trūkst atbilstošu un regulāru diagnosticējošo darbu. Izglītības iniciatīvas ietvaros trīs gados četrās pilotpašvaldībās testēsim skolēnu sekmes piecas reizes, taču, iespējams, nākotnē pietiks tikai ar vienu mērījumu,” komentē Dana Narvaiša. “Pats svarīgākais nav darba rakstīšana, bet gan iegūto rezultātu analīze un skaidrošana – piemēram, vai kādas tēmas apguve ir sagādājusi izaicinājumus tikai vienā klasē vai, piemēram, visās četrās pašvaldībās. Mēs paredzam ciešu pedagogu iesaisti rezultātu interpretācijā un tālāko soļu definēšanā.”
“Diagnosticējošais darbs mēra skolēnu rēķinpratību – spēju izmantot matemātikas stundās apgūtās zināšanas un prasmes jaunās, iepriekš nepazīstamās situācijās,” skaidro Marta Mikīte. “Darba saturs veidots tā, lai pārbaudītu ne tikai aprēķinu prasmes, bet arī skolēnu spēju saprast problēmu, atrast tajā matemātisko struktūru un izvēlēties atbilstošu risināšanas pieeju. Šajā diagnosticējošajā darbā līdztekus zema un vidēja līmeņa uzdevumiem iekļauts pietiekami liels skaits augsta izziņas līmeņa uzdevumu. Tas nodrošina iespēju skolēniem ar augstu sniegumu demonstrēt savas spējas un sniedz objektīvu pamatu arī šo skolēnu atbalstam.”
28.05.2025.

LU EZTF Starpnozaru izglītības inovāciju centrs kopā ar pilotskolām gatavojas pirmajam diagnosticējošajam darbam un noslēdz pirmo skolotāju apmācību moduli LMT izglītības iniciatīvas MISIJA-MATEMĀTIKA ietvaros.
Aprīļa otrā pusē LMT iniciatīvas ietvaros 4. klašu skolēni veiks pirmo matemātiskās pratības diagnostikas darbu digitālā vērtēšanas sistēmā. Sistēmu izstrādā LU EZTF SIIC komanda – vadošais pētnieks Ģirts Burgmanis un zinātniskā asistente Marta Mikīte kopā ar ekspertiem.
Gatavojoties diagnostikas darbam, skolēni trenējas darbam ar digitālo vērtēšanas sistēmu. Tiek piedāvāta iespēja izmēģināt pieslēgties sistēmai un izpildīt izmēģinājuma testu. Skolas pārbauda savas tehniskās iespējas, un skolēni iepazīstas ar digitālo vērtēšanas sistēmu. Sistēmai pieslēgušies un izmēģinājuma testu veikuši vairāk kā 1000 skolēni.
Pēc diagnostikas veikšanas skolēnu sniegumu analizēs SIIC zinātniskā grupa. Balstoties uz rezultātiem, matemātikas skolotājiem būs iespēja piedalīties individualizētās profesionālās pilnveides nodarbībās. Tas ļaus plānot nepieciešamo atbalstu, skolēniem stundās apgūstot matemātisko pratību.
Savukārt skolotāji visas 4 pašvaldībās ir apguvuši pirmo moduli apmācību kursā “Matemātiskās pratības veicināšana 4.- 6. klašu skolēniem”. Nākamā moduļa apguve notiks jūnijā.
- Informācija par projektu LMT izglītības iniciatīvas MISIJA-MATEMĀTIKA ietvaros:
https://www.siic.lu.lv/projekti/petijums-matematiskas-pratibas-veicinasana-4-6klasu-skoleniem/.
Digitālo vērtēšanas sistēmu projekta zinātniskā grupa izstrādā, veidojot atbalsta sistēmu skolēnu tekstpratības, rēķinpratības un dabaszinātniskās pratības attīstīšanai. Vērtēšanas sistēma tiek veidota Valsts pētījumu programmas projekta “Individualizēta un personalizēta atbalsta sistēma skolēnu tekstpratības, rēķinpratības un dabaszinātniskās pratības attīstīšanai” ietvaros.
- Informācija par projektu: https://www.siic.lu.lv/projekti/valsts-petijuma-programma/individualizeta-un-personalizeta-atbalsta-sistema-skolenu-tekstpratibas-rekinpratibas-un-dabaszinatniskas-pratibas-attistisanai/.
Skolotāju apmācību programma veidota Valsts pētījumu programmas projekta “Inovatīvi risinājumi kombinētās mācīšanās ieviešanai mācību procesa digitālās transformācijas kontekstā” ietvaros.
- Informācija par projektu: https://www.siic.lu.lv/projekti/valsts-petijuma-programma/letonika/.
17.04.2025.



LU EZTF Starpnozaru izglītības inovāciju centrs iesaistās LMT izglītības iniciatīvā MISIJA-MATEMĀTIKA.
2025. gada marta beigās un aprīļa sākumā ar skolotāju profesionālās pilnveides nodarbībām Siguldā, Kuldīgā, Jelgavā un Rēzeknē, ko vada LU EZTF Starpnozaru izglītības inovāciju centra vadošā pētniece Ilze France un projektu vadītāja, matemātikas eksperte Laine Blūma, startē LMT izglītības iniciatīva MISIJA-MATEMĀTIKA.
Sadarbībā ar LU EZTF SIIC izglītības iniciatīva paredz veicināt skolēnu matemātiskās pratības uzlabošanos četrās pilotpašvaldībās - Siguldā, Kuldīgā, Jelgavā un Rēzeknē, nodrošinot 4.-6. klašu matemātikas skolotāju profesionālās pilnveides aktivitāšu kopumu (semināri un personalizētas konsultācijas), matemātiskās pratības diagnostikas darbus digitālā vērtēšanas sistēmā 4.-6. klašu skolēniem un atgriezenisko saiti skolotājiem un skolu vadībai par diagnostikas darbu rezultātiem.
Tieši sākumskolas pēdējās klases ir īpaši izšķirīgs vecumposms matemātikas apguvē, kurā nereti identificētās problēmas, ja netiek aktīvi risinātas, atstāj lielu iespaidu uz skolēna sekmēm un interesi par STEAM (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes, māksla un matemātika) jomu nākotnē, kā arī kopumā ietekmē jauniešu iespējas pabeigt pamatskolu.
Dana Narvaiša, izglītības eksperte, LMT MISIJA – MATEMĀTIKA vadītāja: “Arī straujajā tehnoloģiju attīstības laikmetā matemātikas zināšanas un prasmes ir vajadzīgas. Tās ir gan cieši saistītas ar spriestspēju, gan stiprina mūsdienās tik nepieciešamās digitālās prasmes. Taču mūsu skolēnu zināšanas ir zemas. Mūsu pārliecība ir, ka izmaiņas var panākt tikai komplekss, sistēmisks un fokusēts risinājums, iesaistot un apvienojot visus izglītības jomā iesaistītos. Pēdējā gada laikā ir ieguldīts intensīvs darbs. Mūsu partneru lokā ir pārstāvji no augstākās izglītības jomas, tostarp Latvijas Universitātes Starpnozaru izglītības inovāciju centra (LU EZTF SIIC). Cieši sadarbojamies arī ar skolu vadību un skolotājiem, tai skaitā Latvijas Matemātikas skolotāju apvienību. Nākot talkā arī vecākiem, skolēniem, pašvaldībām un uzņēmējiem, esam nonākuši pie kopsaucēja, kas ir LMT MISIJA – MATEMĀTIKA pamatā.”
Kā norisinājās LMT izglītības iniciatīva MISIJA-MATEMĀTIKA pirmās skolotāju metodikas mācības Siguldā un Kuldīgā, var uzzināt sižetos:
Foto: Toms Norde
10.04.2025.
- “Operational framework to support capacity building of educational professionals for school improvement solution development in schools and municipalities”
- “Innovative solutions for blended learning implementation: teaching and learning process in the digital transformation context”
- “Individualized and personalized support system for students' reading, mathematical and scientific literacy development”