24.04.2025.

Latvijas Universitātes Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātes Starpnozaru izglītības inovāciju centrs (LU ETZF SIIC) aicina dabaszinātņu un matemātikas jomu skolotājus piedalīties publiskā lekcijā "Ilgtspējīga lauksaimniecība un jauni pārtikas veidi"

Lisabonas Universitātes profesoru Luis Goulao un Anabela Raymundo lekcija "Ilgtspējīga lauksaimniecība un jauni pārtikas veidi" notiks 2025. gada 30. aprīlī, no plkst. 12:00 līdz 13:00 Zoom platformā

Saite darbam: https://videoconf-colibri.zoom.us/j/92457143941

Lekciju anotācijas:

Ilgtspējīga lauksaimniecība.

Ilgtspējīgai lauksaimniecībai ir jāsabalansē stratēģijas, lai apmierinātu pieaugošo globālo pieprasījumu pēc [veselīgas] pārtikas, ar prioritāti saglabāt vidi. Šajā lekcijā tiks apskatīta ilgtspējas koncepcijas integrēšana pārtikas nodrošināšanā, apspriežot ietekmi, ko rada ekoloģiskās noturības integrēšana, lai nodrošinātu ilgtermiņa rezultātus. Ilgtspējīgas intensifikācijas jēdziens tiek aplūkots kā divējāds veids, kā palielināt lauksaimniecības ražīgumu, vienlaikus garantējot vides ilgtspēju un veicinot teritoriālo iekļaušanos, uzsverot precīzās lauksaimniecības, agroekoloģijas un biotehnoloģijas lomu šī mērķu sasniegšanā. 

Jaunas pārtikas formas.

Pasaules iedzīvotāju skaita straujais pieaugums ir acīmredzams, un pētījumi liecina, ka līdz 2025. gada beigām uz planētas dzīvos vairāk nekā deviņi miljardi cilvēku. Tradicionālās lauksaimniecības sistēmas nespēs apmierināt šīs vajadzības. Trūkst ūdens, aramzemes un bioloģiskās daudzveidības. Olbaltumvielu trūkums jau ir realitāte, un pasaulē ir izstrādāti vairāki projekti, lai noteiktu alternatīvus olbaltumvielu avotus, kas ir sabalansēti no uzturvērtības viedokļa, lēti un daudzpusīgi izmantojami. Šajā lekcijā tiks uzsvērta pākšaugu, aļģu, mikoproteīnu un no šūnu lauksaimniecības iegūtu olbaltumvielu izmantošana. 

Darba valoda: angļu

Publiskā lekcija tiek rīkota Erasmus+ programmas projekta "acaSTEMy - transnacionālas STEM skolotāju akadēmijas" ietvaros. Šī projektā ietvaros LU ETZF SIIC sadarbojas ar partneruniversitātēm Igaunijā, Somijā, Vācijā, Ungārijā, Turcijā, Horvātijā un Portugālē.

 

26.02.2025.

Latvijas Universitātes Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātes Starpnozaru izglītības inovāciju centrs (LU ETZF SIIC) aicina dabaszinātņu un matemātikas jomu skolotājus piedalīties publiskā lekcijā "Kā mainās siltumnīcefekta gāzu emisijas no sauszemes ekosistēmām?"

Tartu Universitātes profesora Ülo Mander lekcija "Kā mainās siltumnīcefekta gāzu emisijas no sauszemes ekosistēmām?" notiks 2025. gada 6. martā, no plkst. 14:00 līdz 15:00 Zoom platformā

Saite darbam: https://us02web.zoom.us/j/83226459974

Lekcijas anotācija:
Izmaiņas zemes izmantošanā, materiālu apritē un dabisko ekosistēmu enerģijas līdzsvarā ir kļuvušas par iemeslu globālās temperatūras izmaiņām. Pētījumi uzrāda to, ka bruto CO2 emisijas no sauszemes ekosistēmām ir lielākas nekā emisijas no fosilā kurināmā sadedzināšanas. Pēdējos gados dabiskās ekosistēmas arvien vairāk emitē ne tikai CO2, bet arī citas siltumnīcas efekta gāzes (SEG) - metānu (CH4) un slāpekļa oksīdu (N2O), tādējādi sauszemes ekosistēmu SEG bilances izmaiņas būtiski ietekmēt kopējo SEG bilanci (pat vairāk nekā fosilā kurināmā izmantošanas ierobežojumi). Lai gan fosilā kurināmā izmantošanas ierobežošana, protams, joprojām ir ļoti svarīga siltumnīcefekta gāzu emisiju novēršanai, ir nepieciešams pievērsties gan dabisko, gan cilvēka ietekmēto ekosistēmu problēmām. Šajā lekcijā uzmanība tiks pievērsta galvenajiem procesiem, kas saistīti ar SEG emisijām no sauszemes ekosistēmām, analizējot to mazināšanas un pielāgošanas iespējas. Galvenā uzmanība tiks pievērsta mitrājiem, īpaši kūdrājiem.

Darba valoda: angļu

Publiskā lekcija tiek rīkota Erasmus+ programmas projekta "acaSTEMy - transnacionālas STEM skolotāju akadēmijas" ietvaros. Šī projektā ietvaros LU ETZF SIIC sadarbojas ar partneruniversitātēm Igaunijā, Somijā, Vācijā, Ungārijā, Turcijā, Horvātijā un Portugālē.

11.11.2024.

No 8. līdz 10. oktobrim Splitas Universitātes Humanitāro un sociālo zinātņu fakultātē notika otrā Erasmus+ projekta “Transnacionāla STEM skolotāju akadēmija acaSTEMY” tikšanās. 

Trīs produktīvās dienās projekta partneri apsprieda progresu, kas panākts visās sešās projekta darba pakās. Projekta partneri no Latvijas, Igaunijas, Somijas, Horvātijas, Vācijas, Turcijas, Portugāles un Ungārijas apokopoja katrā valstī veiktos STEM skolotāju aptauju rezultātus, kuros kopumā piedalījās gandrīz 900 skolotāju no šīm astoņām valstīm. Balstoties uz sākotnēji iegūtajiem rezultātiem tiek izstrādāts sešu STEM skolotāju profesionālās pilnveides moduļu piedāvājums, kas tiks publiskots tuvākajos mēnešos. Sākotnējā aptaujā iegūto datu analīze tiks izmantota arī turpmākajai projekta aktivitāšu plānošanai un rezultātu, piemēram, pētniecisko publikāciju un prezentāciju, sagatavošanai.

Otrs svarīgākais sanāksmes temats bija 6 profesionālās pilnveides moduļu, 4 mikroapliecinājumu (angliski micro credentials) un mācību materiālu izstrāde. Projekta partneri precizēja profesionālās pilnveides moduļu un mikroapliecinājumu saturu un saskaņoja tos ar projekta vispārējiem mērķiem. Šie piedāvājumi aptvers dažādus svarīgus tematus, piemēram, zaļā kursa integrēšanu STEM izglītībā un STEM skolotāju caurviju prasmju attīstīšanu. Tāpat projekta partneri analizēja labo praksi STEM mācīšanā augstāk minētajās astoņās Eiropas valstīs. Izmantojot šo informāciju, tiks izstrādāta visaptveroša rokasgrāmatas STEM skolotājiem, kurā tiks sniegti norādījumi par efektīvu STEM mācīšanu, kas būs saskaņoti ar izveidotajiem profesionālās pilnveides moduļiem.

Visbeidzot, projekta partneri apsprieda dažādu darbsemināru, mācību kursu un semināru, kas tiks rīkoti projekta laikā, struktūras un satura precizēšanu. Tika apspriesti arī plāni par skolotāju savstarpējās ēnošanas iespējām, kā arī par atbalstu studentiem, kuri gatavojas sākt darbu STEM mācīšanā, tādējādi, nodrošinot, ka projekta rezultāti ilustrē praktisku mācību pieredzi. 

Sīkāka informācija pieejama projekta mājaslapā https://www.acastemy.eu/.