
Grāmata ir Latvijas Universitātes (LU) Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātes (EZTF) Starpnozaru izglītības inovāciju centra (SIIC) pētnieku grupas un skolās praktizējošu skolotāju kopdarbs, kas pievērš uzmanību matemātikas metodikas tendencēm sākumskolas matemātikas apguvē digitālo tehnoloģiju un kombinētas mācīšanās ietekmē. Darbā izmantotas idejas un piemēri no mācību literatūras un skolu prakses.
Darba 1. daļa ietver starptautiskās un Latvijas pieredzes analīzi par to, kas mainās mācību saturā, ikdienas dzīvē arvien vairāk ienākot digitālajām tehnoloģijām un mainoties pašam mācību procesam. Lai veicinātu skolēna izpratni, mācoties matemātiku, īpaši šobrīd, skolotājiem ir jāzina, kā skolēni spriež, kā organizēt mācību procesu, lai skolēniem būtu iespēja domāt un spriest arī augstākajos izziņas darbības līmeņos. Matemātikas saturs vairs nesastāv tikai no matemātikas pamatjomām, tajā ir ietverti arī skolēna spriešanas veidi un mācīšanās, jēgpilni lietojot digitālās tehnoloģijas. Joprojām aktuāli ir tas, kā realitātē sabalansējam matemātikas pamatprasmju un problēmrisināšanas prasmju pilnveidi jau sākumskolas posmā, kā izprotam, kas ir matemātiskā modelēšana un kā notiek matemātikas apguve jau no 1. klases. Lai mācīšanās būtu efektīva, nevaram nedomāt par skolēnu apzinātu motivāciju, pašregulētu mācīšanos un metakognīciju un katra skolēna atbilstošu iekļaušanu mācību procesā, par matemātiskās trauksmes mazināšanu, ja tāda tiek novērota.
Darba 2. daļa ietver matemātikas konceptu – skaitļu, sakarību, statistikas elementu, ģeometrijas elementu un mēru – metodisku aprakstu, sniedzot iespēju skolotājam aplūkot veidus, kā palīdzēt veidot izpratni par šiem konceptiem, kā skolēni vingrinās un tos pilnībā apgūst, lai būtu gatavi lietot daudzveidīgās situācijās.
Autori: France, I., Cīrulis, A., Čakāne, I., Hačatrjana, L., Dudareva, I., Brūveris, I., Raituma, L.
Atb. red. I. France. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2025. 424 lpp.
ISBN 978-9934-36-418-1 (PDF)
Darbs ir sagatavots ar Valsts pētījumu programmas “Letonika latviskas un eiropeiskas sabiedrības attīstībai” projekta “Inovatīvi risinājumi kombinētās mācīšanās ieviešanai mācību procesa digitālās transformācijas kontekstā”, VPP-LETONIKA-2021/1-0010 atbalstu.
- Kā virzīties uz personalizētu skolotāju profesionālo pilnveidi?
- Izglītības procesa attīstība digitālās transformācijas kontekstā.
- Kā skolas vadība var palielināt savu darbību ietekmi uz skolēnu sniegumu?
- Kā izglītības sistēma var atbalstīt skolotāju, lai skolēni varētu apgūt 21. gadsimta prasībām atbilstošu izglītību?
-
Labās prakses e-piemēri
-
Skola2030 mācību resursi