2025. gada 31. oktobrī Latvijas Universitātes Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātes Starpnozaru izglītības inovāciju centrs (LU EZTF SIIC) atskatās uz divām desmitgadēm STEM izglītības attīstībā Latvijā - laiku, kas iezīmē sistemātisku darbu, pētniecībā balstītu pieeju un ciešu sadarbību ar skolām, skolotājiem un zinātnes kopienu.
No pirmajiem projektiem līdz zinātniskam centram.
Centra pirmsākumi meklējami 2005. gadā, kad Latvijā tika īstenots pirmais valsts mēroga projekts “Mācību satura izstrāde un skolotāju tālākizglītība dabaszinātņu, matemātikas un tehnoloģijas priekšmetos”. Tas kļuva par sākumpunktu mūsdienīgas, izpratnē un pētniecībā balstītas dabaszinātņu un matemātikas izglītības attīstībai.
Turpinājumā, laikā no 2008. līdz 2011. gadam, tika īstenots Eiropas Sociālā fonda projekts “Dabaszinātnes un matemātika”, kura ietvaros izstrādāts pilnveidots mācību saturs 7. - 12. klasei, skolotāju atbalsta materiāli un e-mācību vide. Šie projekti kļuva par pamatu jaunai izglītības filozofijai - skolēns no pasīva klausītāja kļuva par pētnieku, bet skolotājs - par mācīšanās procesa vadītāju un konsultantu.
Lai turpinātu šos procesus, 2011. gada 30. novembrī Latvijas Universitātes Fizikas un matemātikas fakultātē tika izveidots Dabaszinātņu un matemātikas izglītības centrs, kas nodrošināja projektu pēctecību un stiprināja profesionālās pilnveides atbalstu skolotājiem visā Latvijā.
2016. gada 1. aprīlī tika dibināts Latvijas Universitātes Starpnozaru izglītības inovāciju centrs (SIIC) - jau kā atsevišķa LU struktūrvienība, kļūstot par nacionālu platformu izglītības inovāciju pētniecībai, ieviešanai un atbalstam.
No 2024. gada 1. jūlija SIIC turpina savu darbību Latvijas Universitātes Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātes sastāvā kā institūts, stiprinot saikni starp pētniecību, mācīšanos un inovācijām izglītības jomā.
STEM izglītība 20 gadu nogrieznī.
Divdesmit gadu laikā SIIC ir veidojis un atbalstījis būtiskas pārmaiņas Latvijas izglītības sistēmā:
- pilnveidots mācību saturs dabaszinātnēs un matemātikā visos posmos - no sākumskolas līdz vidusskolai,
- izstrādāti skolotāju profesionālās pilnveides modeļi un metodikas,
- radīti digitāli rīki un diagnostikas risinājumi skolēnu sasniegumu uzlabošanai,
- izveidoti un uzturēti sadarbības tīklojumi ar skolām, pašvaldībām un starptautiskiem partneriem.
SIIC šodien ir starpdisciplināra pētnieku, doktorantu un ekspertu komanda, kas darbojas gan nacionālā, gan starptautiskā mērogā, īstenojot Latvijas zinātnes padomes programmu projektus, sadarbības projektus ar valsts izglītības attīstības aģentūru, pašvaldībām un uzņēmumiem, kā arī darbojoties starptautiskos tīklojumos SellSTEM, AcaSTEMy, Nordplus u.c.
Centra darbs apliecina, ka izglītības inovācijas rodas sadarbībā - starp pētniekiem un skolotājiem, starp datiem un radošumu, starp teoriju un praksi.
Paldies visiem kolēģiem, skolotājiem un partneriem, kas bijuši šajā ceļā kopā ar mums! Kopā turpinām veidot izglītību, kas iedvesmo domāt, pētīt un radīt.